loader
Festiwale

17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty

  • 31 lipca 2018


17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty odbyła się 3-13 sierpnia 2017 roku we Wrocławiu. 

Jednym z najważniejszych wydarzeń było odtworzenie filmów Jacquesa Rivette'a - nieżyjącego już mistrza francuskiej Nowej Fali, realisty i wizjonera, autora kultowych dzieł, często jednocześnie radykalnych i spektakularnych. Przez wiele lat był jednym z głównych krytyków filmowych "Cahiers du Cinéma". Jest uznawany za autora pierwszego filmu nowofalowego (krótki Le Coup du berger z 1956 roku). W programie przeglądu znajdzie się kilkanaście, w większości niepokazywanych w Polsce, dzieł mistrza, w tym monumentalny eksperyment - trwający prawie trzynaście godzin legendarny Out 1 (1971); nagrodzona w Locarno surrealistyczna fantazja Céline et Julie vont en bateau: Phantom Ladies Over Paris, 1974; ponad czterogodzinny melodramat L'amour fou, 1969; Secret défense, 1998 z Jerzym Radziwiłowiczem; czy nagrodzona przez canneńskie jury słynna La belle noiseuse, 1991 z niezapomnianym trio Michel Piccoli, Jane Birkin i Emmanuelle Bèart. Retrospektywę uzupełnią między innymi dokument o twórcy autorstwa Serge'a Daney'a i tegorocznego gościa festiwalu Claire Denis (Jacques Rivette, le veilleur, 1990), czy niedawno odrestaurowane filmy krótkometrażowe Rivette'a z lat 40. i 50.

festiwal filmów

Drugim bohaterem retrospektywy był Fred Kelemen - intrygujący niemiecki reżyser i operator, wieloletni współpracownik Béli Tarra. Kelemen to mistrz długich ujęć, operowania światłem i cieniem, metaforyki kadru i dyskretnej emocjonalności przekazu. Jego filmy w większości były realizowane na taśmie filmowej. W programie przeglądu zostały pokazane wszystkie jego próby reżyserskie, w tym nagrodzony na festiwalu w Locarno Mróz (Frost) z 1997 roku, doceniony w Toronto Zmierzch (Abendland) z 1999 roku, jak też najnowszy Sarajewa pieśni o nieszczęściu (Sarajevo Songs of Woe, 2016). Sekcję uzupełnią najciekawsze dokonania operatorskie Kelemena, w tym wszystkie filmy Tarra, przy których odpowiadał za stronę wizualną. Twórca był głównym gościem festiwalu.

Podczas 17. edycji Nowych Horyzontów odbył się także przegląd nowego kina izraelskiego. W programie znalazło się kilkanaście filmów z lat 2014-2017 - fabularnych i dokumentalnych, jak również dzieł z pogranicza kina i sztuk wizualnych. To obecnie jedna z najciekawszych kinematografii - żywa, dynamicznie się rozwijająca, zaskakująca świeżością rozwiązań fabularnych oraz gorąco zaangażowana i nieustająco konfrontująca się z otaczającym światem. Izraelskie kino jak i społeczeństwo, z którego wyrasta, jest różnorodne, poszukujące nowych tożsamości. Od niedawna mówi się o "nowej izraelskiej fali", szturmem zdobywającej światowe festiwale. Podczas przyszłorocznej edycji przyjrzymy się, na czym polega jej siła. Wśród już potwierdzonych tytułów jest mocno dyskutowany film z programu tegorocznego festiwalu w Locarno People That Are Not Me młodej reżyserki z Tel Avivu, Hadas Ben Aroya.