loader
Lifestyle

Gdy emocje spać nie dają

  • 11 lipca 2018

Za Tobą kolejna nieprzespana noc? Stresujesz się napiętą sytuacją w pracy, domu czy szkole? Nie lekceważ tego! 6 godzin snu to absolutne minimum, by organizm zdążył się zregenerować. Jego  brak wiąże się z przewlekłym zmęczeniem, rozdrażnieniem, a nawet problemami z koncentracją. Skończ z tym raz na zawsze!

 

Odrobina relaksu

Sposobów na relaks jest kilka, wszystko zależy od Twoich preferencji - jedni potrzebują wysiłku fizycznego inni natomiast wyciszających rytuałów spa.

Sport skutecznie pomoże Ci się uporać ze stresem i emocjami. Warto jednak pamiętać, aby nie ćwiczyć bezpośrednio przed snem. Trening zakończ najpóźniej 2 godziny przed planowanym wypoczynkiem, w przeciwnym razie możesz narazić się na problemy związane z  zasypianiem. Jakie ćwiczenia wybrać? Wypróbuj boks - działa niezwykle odstresowująco! Dodatkowym jego atutem jest to, że gdy emocje sięgają zenitu możesz pokusić się o wizualizacje problemu, który będzie znikał wraz z kolejnymi uderzeniami pięści.

Jeżeli intensywny trening nie jest dla Ciebie wypróbuj metody wyciszające organizm. Dobra książka, film, joga czy medytacja pomogą odpędzić natrętne myśli. Od czasu do czasu możesz również zafundować sobie relaksacyjny masaż lub inny rytuał spa. Nie zapominaj również o domowej pielęgnacji. Wypróbuj masaż dłoni, gorąca kąpiel czy aromatyczny peeling ciała.

 

Dwie godziny przed snem…

Postaraj się odłożyć na bok wszystkie dotychczas wykonywane obowiązki. Jedynie 16% z nas jest w stanie efektywnie pracować ponad 8 godzin, pozostali potrzebują odpoczynku. Z tego też powodu wieczór powinien być czasem tylko dla Ciebie. Odpręż się i zrelaksuj. 2-3 godziny przed snem to także ostatni dzwonek, aby zjeść kolację. Zdecyduj się na lekkostrawną propozycję jaką jest np. serek wiejski z warzywami podany z pełnoziarnistym pieczywem. Unikaj ciężkostrawnych potraw - hamburger tuż przed zaśnięciem może spowodować nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe.

 

Godzinę przed snem…

Wpraw się w odpowiedni nastrój. Zrezygnuj z ostrego światła - wybierz świece lub niewielką lampkę nocną. Wyłącz telewizor, komputer i odłóż  smartfon - ich niebieskie światło zakłóca produkcję melatoniny znanej również jako hormon snu. To dobry moment na wypicie herbaty ziołowej ułatwiającej zasypianie. Melisa, lawenda i waleriana mają działanie uspokajające i wyciszające organizm.

 

Tuż przed zaśnięciem…

Porządnie przewietrz sypialnię! Optymalna temperatura snu waha się pomiędzy 18, a 21 stopni Celsjusza. Zbyt niska – powoduje marznięcie stóp i dłoni, zbyt wysoka – przegrzanie. Co więcej świeże powietrze ułatwia zasypianie, gdyż dotleniony organizm lepiej regeneruje siły.

Pamiętaj, aby nie wylegiwać się w łóżku na długo przed snem. Zawsze wybieraj wygodną, niekrępującą ruchów bieliznę. Jeżeli jednak wciąż doskwiera Ci bezsenność wypróbuj słuchanie kojącej muzyki lub audiobooków – szum morza czy drzew pomoże Ci się odprężyć.